زبان های برنامه نویسی طراحی اپلیکیشن موبایل
نوشته شده توسط : امامی

آیا می دانید که شما به صورت میانگین هر چند دقیقه یک بار به تلفن همراه هوشمند خود نگاه می کنید و از آن استفاده می نمایید؟ بر اساس آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار و تحقیقات بین الملل ، افرادی که از تلفن های همراه هوشمند استفاده می نمایند در روز چیزی حدود 2617 بار به صورت میانگین گوشی تلفن همراه خود را لمس می کنند و جالب است بدانید که میانگین روزانه استفاده از تلفن همراه که توسط این موسسه تخمین زده شده است چیزی در حدود 145 دقیقه در روز می باشد.
خب به نظر می آید که برای برنامه نویسان تلفن های همراه و بازاریابان دیجیتال خبر خوبی باشد ، زیرا اگر بخواهیم به این آمار و ارقام استناد کنیم اکنون زمان آن رسیده است که برنامه نویسی برای تلفن های همراه و بازاریابی کاربران هدف از طریق تلفن های همراه را آغاز نماییم. جالب است بدانید که کاربران موبایل از جمله فعال ترین و در دسترس ترین کاربران به حساب می آیند و بازاریابی از جامعه هدف کاربران تلفن های همراه کاری آسان و در عین حال بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
مزیت کاربران هدف موجود در میان کاربران تلفن های همراه آن است که شما می توانید آنها را به سادگی از طریق اپلیکیشن های تلفن همراه بیابید و می توانید آنها را به سادگی مجاب کنید که از محصولات شما دیدن کنند و آنها را یکبار امتحان نمایند و سپس می توانید آنها را مجاب کنید که از شما خرید کنند و یا در مجموعه اعضای گروه ها و شبکه های شما عضو شوند.
بازاریابی تلفن ها همراه هر روز رو به پیشرفت است و این تلفن های همراه دنیای بازاریابی دیجیتال را متحول کرده است و بخش عمده ای از بازاریابی دیجیتال را به خود اختصاص داده است. بسیاری از صاحبان برندهای مختلف امروزه به جدیدترین تکنولوژی بازاریابی ، یعنی اپلیکیشن های موبایل روی آورده اند و می خواهند که از این تکنولوژی برای بازاریابی های خود استفاده نمایند تا بتوانند برند خود را به کاربران بشناسانند و مشتریان بیشتری برای خود جذب کنند.
پس اگر شما نیز می خواهید از این فرصتی که در عرصه بازاریابی دیجیتال ایجاد شده است استفاده نمایید و از مزایای اپلیکیشن های موبایل بی بهره نمانید باید بیشتر درباره طراحی اپلیکیشن های موبایل بدانید. حقیقت آن است که اگر بخواهید اپلیکیشن خوبی تولید کنید باید بتوانید ابزار مناسب و کارآمدی را برای طراحی اپلیکیشن خود انتخاب نمایید. اما مهمتر از ابزاری که شما برای توسعه اپلیکیشن خود استفاده می نمایید ، زبان برنامه نویسی انتخابی شما برای طراحی اپلیکیشن می باشد. شما باید زبان برنامه نویسی مناسبی را انتخاب نمایید که با پلتفرم های مدرن تلفن های همراه سازگاری بالایی داشته باشد.
بررسی های انجام شده بر روی آمار مربوط به دنیای دیجیتال نشان می دهد که آمار خرید و فروش تلفن های همراه هوشمند در دوره زمانی بین سال های 2009 تا 2016 افزایش بسیار چشم گیری داشته است و میزان فروش سالانه تلفن های همراه هوشمند در سال 2015 از مرز 1.3 میلیارد گذشته است. همچنین آمارها نشان می دهد که اکثر این تلفن های هوشمند فروخته شده از سیستم عامل اندروید استفاده می نمایند. پیشگویی های افراد متخصص در مرکز آمار و تحقیقات ابزارهای دیجیتال حاکی از آن است که فروش تلفن ها همراه در سال 2020 به 1.6 میلیار در سال خواهد رسید و همچنان اکثر این تلفن های همراه از سیستم عامل اندروید استفاده خواهند نمود. این بدان معنی است که سیستم عامل اندروید هم در دنیای امروز و هم در چند سال آینده بر دنیای تلفن های همراه هوشمند حکومت خواهد کرد!

آمار ها و کاربرد آن ها

با توجه به این آمار ها امروز مناسب ترین زمان برای طراحی یک اپلیکیشن موبایل برای کسب و کار شماست. اگر شما می خواهید خودتان دست به کار شوید و اپلیکیشن خود را ایجاد کنید و یا قصد دارید که یک نفر متخصص تولید اپلیکیشن را استخدام نمایید ، امروز بهترین زمان برای اقدام به انجام این کار می باشد.
تنها چالش پیش روی شما ، انتخاب زبان برنامه نویسی خوب برای طراحی اپلیکیشن موبایل می باشد. این سوال به همان اندازه مهم است که طراحی سایت مناسب و با کیفیت در راه اندازی یک سایت اهمیت دارد.

شما باید بتوانید به این سوالات پاسخ دهید:

1) از کجا باید برنامه نویسی را شروع کنم؟
2) کدام زبان برنامه نویسی را باید انتخاب کنم و این دلیل این انتخاب چیست؟
3) چگونه باید پروسه یادگیری و اجرا را مدیریت کنم؟
4) هدف من از ایجاد اپلیکیشن موبایل باید چه چیزی باشد و چگونه باید به آن هدف نائل گردم؟
اینها تنها چند نمونه از سوالات بنیادی است که شما باید پیش از آنکه به فکر طراحی یک اپلیکیشن موبایل باشید برای آنها پاسخ هایی بیابید.
یکی از ساده ترین راه ها برای انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب برای طراحی اپلیکیشن ها انتخاب مشهورترین زبان برنامه نویسی موجود می باشد. منظور از مشهور ترین زبان برنامه نویسی زبانی است که اکثر افراد به مجرد آنکه به برنامه نویسی برای تلفن های همراه فکر می کنند، به سراغ آن می روند. در ایران اکثر افرادی که به طراحی اپلیکیشن مشغول هستند و یا به تازگی می خواهند به سراغ این کار بروند از زبان برنامه نویسی جاوا استفاده می نمایند. جاوا یکی از مشهورترین و کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی در سراسر دنیا می باشد.
در این مقاله یک راهنمای کامل برای انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب برای شما آورده شده است. پس از خواندن این مطلب شما خواهید دانست که هر یک از زبان های برنامه نویسی برای اپلیکیشن ها چه مزایا و چه معایبی دارند و خواهید توانست با دید بازتری به انتخاب زبان برنامه نویسی مناسب برای کار خود اقدام نمایید.

1) BuildFire.js :

14 زبان برنامه نویسی برای طراحی اپلیکیشن های موبایل

 

این زبان برنامه نویسی از یک SDK با نام SDK BuildFire و همچنین از جاوا اسکریپت استفاده می نماید تا برای کاربران این امکان را فراهم کند که با بهره گیری از امکانات و قابلیت های بک اند BuildFire با سرعت و کیفیت بالایی اپلیکیشن های موبایل مورد نظر خود را ایجاد نمایند.

با استفاده از BuildFire.js شما می توانید 70% از کارهایی که در طراحی به صورت معمول برای طراحی اپلیکیشن ها مورد نیاز است را تنها با نصب چند پلاگین به صورت ساده انجام دهید. در واقع می توان گفت که 70% از کار به صورت اتوماتیک انجام می شود و شما تنها باید بدانید که کارایی های مشخصی که هر یک از مشتری ها از اپلیکیشن خود انتظار دارد چیست و آنها را در یک طبقه بندی مشخص برای خود تعیین نمایید. پس از آنکه کارایی های مورد انتظار مشتری از اپلیکیشن تعیین گردید دیگر نیازی به انجام طراحی ها از ابتدا نمی باشد و شما تنها با استفاده از پلاگین ها می توانید بخش عمده ای از کارهای اصلی را به انجام برسانید.
این بدان معنی است که کار شما بسیار ساده تر، سریع تر و بی دردسر تر خواهد بود و شما می توانید در زمان کوتاه تری اپلیکیشن های بیشتری را تولید نمایید.
علاوه بر تمام آنچه که گفته شد BuildFire.js دارای معماری بسیار انعطاف پذیری می باشد که به شما این امکان را می دهد که از هر فریم ورک جاوا اسکریپت که لازم باشد استفاده نمایید.
ویژگی های کلیدی BuildFire.js :

  • یادگیری آسان و کاربری آسان و امکان استفاده از فریم ورک هایی که شما با آن از پیش آشنا هستید.
  • امکان توسعه بسیار بالا
  • کوتاه تر شدن زمان مورد نیاز برای توسعه اپلیکیشن

2) Python :

می توان به جرات گفت که مشهور ترین زبان برنامه نویسی برای طراحی اپلیکیشن های موبایل در دنیا، زبان پایتون می باشد. پایتون یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که در توسعه وب، توسعه اپلیکیشن ها، تولید GUI های دسکتاپ، توسعه نرم افزارهای کاربردی و آنالیز داده های عددی و علمی بسیار استفاده می گردد.
پایتون یکی از زبان های برنامه نویسی است که بسیار در دانشگاه ها تدریس می شود و در چارت درسی بسیاری از دانشگاه های بزرگ دنیا دیده می شود. دلیل شهرت و محبوبیت این زبان برنامه نویسی کاربردی بودن آن است زیرا این زبان برای طراحی نرم افزارها مناسب می باشد.

14 زبان برنامه نویسی برای طراحی اپلیکیشن های موبایل

فلسفه اصلی زبان برنامه نویسی پایتون را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • صریح بودن بهتر از غیر صریح بودن است!
  • زیبایی بهتر از زشتی است!
  • سادگی بهتر از پیچیدگی است!
  • پیچیدگی بهتر از نامفهوم بودن است!
  • خوانایی یک فاکتور بسیار مهم است!

این زبان علاوه بر آنکه ساده بوده و یادگیری آن راحت است، از خوانایی بسیار بالایی برخوردار می باشد.
پایتون یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و سطح بالا می باشد. برای مثال اگر می خواهید به قدرت و کاربردی بودن این زبان پی ببرید کافیست بدانید که Drobox با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون نوشته شده است. اگر با شنیدن نام دراپ باکس به اندازه کافی به قدرت این زبان ایمان نیاوردید خوب است به لیست زیر توجه کنید، در زیر لیستی از وب سایت ها و برنامه های کاربردی تولید شده با استفاده از پایتون آورده شده است:

  • Calibre
  • OpenStack
  • Ubuntu Software Center
  • World of Tanks (I’m sure you have played it)
  • BitTorrent
  • Quora
  • Reddit
  • Spotify
  • Instagram
  • YouTube

این لیست تنها تعداد محدودی از برنامه ها، اپلیکیشن ها، وب سایت ها و نرم افزارهای تولید شده با استفاده از پایتون را نام برده است و اگر بخواهیم تمامی آنها را نام ببریم باید چند صد صفحه را با نام های برنامه ها و اپلیکیشن های مختلف پر کنیم.
خب پس پایتون علاوه بر سادگی و کارامد بودن این امکان را به شما می دهد که هر نوع اپلیکیشن و نرم افزار و حتی وب سایتی را که می خواهید با استفاده از آن تولید نمایید و علاوه بر این یادگیری آن بسیار بسیار ساده است.
شما می توانید یادگیری آن را با استفاده از انجام یک سرچ کوچک در اینترنت آغاز کنید. امتحان کنید، کافیست عبارت خود آموز پایتون یا یادگیری گام به گام پایتون را در اینترنت سرچ کنید تا مجموعه عظیمی از فایل های PDF و ویدیوها برای شما نمایش داده شود که شما با استفاده از آنها می توانید به سادگی یادگیری پایتون را آغاز نمایید.

3) Java :

می توان به جرات گفت که اغلب اپلیکیشن های نوشته شده تا کنون با زبان جاوا نوشته شده اند و جاوا بیشترین استفاده را در تولید اپلیکیشن ها دارد. آمارها نشان می دهد که جاوا در میان کاربران از محبوبیت بسیار بالایی بر خوردار است و در میان تمامی زبان های برنامه نویسی بیشترین سرچ را به خود اختصاص می دهد. البته شاید بگویید که چون جاوا زبان قدیمی تری است و بسیاری زبان ها جدیدتر هستند نمی توانند از لحاظ تعداد دفعات سرچ با جاوا رقابت کنند چون جاوا سال هاست که سرچ شده است اما آنها چندین سال از جاوا عقب تر هستند اما این مساله اشتباه است زیرا تعداد دفعات سرچ جاوا یه صورت سالانه نیز از دیگر زبان های برنامه نویسی بیشتر می باشد. این مساله نشان دهنده آن است که افراد بسیاری در دنیا از این زبان برنامه نویسی استفاده می کنند و تعداد افرادی که علاقه مند به یادگیری جاوا هستند بسیار بیشتر از تعداد افرادی که علاقه مند به دیگر زبان ها هستند می باشد.
در نمودار درصدی محبوبیت زبان های برنامه نویسی و تعداد دفعات جستجوی نام زبان های برنامه نویسی در اینترنت، جاوا در جایگاه اول قرار دارد و 23% از کل تعداد جستجوهای سالانه زبان های برنامه نویسی در اینترنت را تشکیل می دهد. جالب است بدانید که پایتون با 13% در رتبه دوم نمودار تعداد دفعات جستجوی نام زبان برنامه نویسی در اینترنت قرار دارد و اختلاف فاحشی میان درصد های رتبه اول و رتبه دوم وجود دارد که نشان دهنده آن است که جاوا با اختلاف بالایی نسبت به دیگر زبان ها از لحاظ محبوبیت در میان کاربران جای خود را باز کرده است.
جالب است بدانید که خود سیستم عامل اندروید با استفاده از جاوا نوشته شده است و این بدان معنا است که شما اگر بتوانید جاوا را بیاموزید خواهید توانست اپلیکیشن های کامل و جامعی برای سیستم عامل اندروید بنویسید. یعنی شما پس از یادگیری جاوا قادر به نوشتن هر نوع اپلیکیشنی خواهید بود و هیچ محدودیتی در این زمینه برای شما وجود نخواهد داشت. پس می توان گفت که جاوا برای کسانی که می خواهند کارهای بسیار جدی و حرفه ای انجام دهند انتخاب خوبی می باشد.
جاوا مناسب ترین زبان برای توسعه اپلیکیشن های موبایل می باشد زیرا برنامه های نوشته شده با استفاده از جاوا قابل اجرا بر روی تمام پلتفرم های موجود برای اندروید می باشند.
کاربرد های جاوا
جاوا تنها در توسعه اپلیکیشن های تلفن همراه کاربرد ندارد بلکه کاربردهای فراوانی دارد که در زیر به چند نمونه از آنها اشاده شده است:

  • اپلیکیشن های اندروید
  • اپلیکیشن های سرور
  • اپلیکیشن های وب
  • فضای جاسازی شده
  • تکنولوژی داده های بزرگ
  • اپلیکیشن های علمی
  • وب سایت ها
  • بازی ها

برخی از اپلیکیشن های بسیار مشهور تولید شده با استفاده از جاوا عبارتند از:

  • ThinkFree cloud office
  • NASA world wind
  • Blu-ray Disc Association
  • UltraMixer

اما هیچ یک از دیگر برنامه های نوشته شده با استفاده از جاوا به پای سیستم علامل اندروید نمی رسد و می توان گفت که عظیم ترین پروژه نوشته شده با استفاده از جاوا اندروید می باشد.
ویژگی های کلیدی زبان برنامه نویسی جاوا:
1) شیء گرایی زبان
2) قابل اجرا بودن در تمامی پلتفرم ها
3) پشتیبانی از API هایی تکمیلی
4) یادگیری آسان و خوانا بودن
5) وجود هزاران کتابخانه کد باز مجزا در اینترنت برای بالا بردن قابلیت های جاوا به صورت کاملا رایگان
6) امکان کسب مهارت بالا در آن و تبدیل شدن به یک فرد حرفه ای در زمینه جاوا با صرف مدت زمان نه چندان زیاد
7) وجود IDE های قدرتمند که موجب ساده تر شدن فرایند کدنویسی با استفاده از زبان جاوا می شود و موجب می شود که برنامه نویسی در جاوا بدون ارور انجام شود.

4) PHP :

واژه PHP برگرفته از عبارت Hypertext Preprocessor می باشد و زبان PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور و کدباز می باشد. این زبان توسط Zend Technologies در سال 1995 ایجاد شد و در ابتدا برای طراحی وب سایت مورد استفاده قرار می گرفت و هدف از ایجاد آن نیز طراحی وب سایت ها با استفاده از آن بود. اما امروزه کاربردهای این زبان افزایش یافته است که از جمله آنها می توان به طراحی اپلیکیشن های اندروید اشاره نمود.
این زبان علاوه بر اسکریپت نویسی سمت سرور برای اسکریپت نویسی در خط فرمان نیز استفاده می گردد. با وجود آنکه PHP در ابتدای ظهور یک زبان برنامه نویسی کاربردی برای طراحی وب سایت های دینامیک بود اما امروزه این زبان به حدی پیشرفت داشته است که می توان از آن برای تولید اپلیکیشن های اندروید و اپلیکیشن های iOS نیز استفاده نمود.
با استفاده از PHAP توسعه دهندگان می توانند به سادگی اپلیکیشن های اندروید، اپلیکیشن های iOS و اپلیکیشن های ویندوز طراحی نمایند.
آمارها نشان می دهند که زبان PHP مشهورترین زبان برنامه نویسی است و افراد بسیاری در سراسر دنیا با آن آشنایی دارند و حتی زبان جاوا در رتبه دوم بعد از زبان PHP از لحاظ شهرت قرار می گیرد.

14 زبان برنامه نویسی برای طراحی اپلیکیشن های موبایل
تصور کنید که اگر شما زبان PHP را بیاموزید با استفاده از آن قادر خواهید بود که وب سایت های دینامیک تولید کنید، اپلیکیشن های وب ایجاد کنید و همچنین انواع مختلفی از اپلیکیشن های موبایل را تولید نمایید. از لحاظ میزان استفاده از زبان های برنامه نویسی آمارها نشان می دهد که زبان PHP بیشترین آمار استفاده از زبان های برنامه نویسی در سراسر دنیا را به خود اختصاص داده است و توسط 78.6% از برنامه نویسان در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.
بسیاری از وب سایت ها بزرگ در سراسر وب که شما روزانه از آنها دیدن می نمایید، توسط زبان برنامه نویسی PHP ایجاد شده اند. به عنوان نمونه وب سایت پرطرفدار و پر ترافیک فیس بوک را در نظر بگیرید، این وب سایت با استفاده از PHP ایجاد شده است علاوه بر این وب سایت های دیگری همچون ویکی پدیا، یاهو، و بسیاری دیگر از وب سایت های نام آشنا و بزرگ با استفاده از زبان برنامه نویسی قدرتمند PHP ایجاد شده اند.
مطمئنا با خواندن این مطلب شک شما نسبت به زبان PHP برطرف شده است و شما به قدرت این زبان اعتماد کرده اید پس اگر به یادگیری PHP علاقه مند هستید زمان را از دست ندهید و سریعا اقدام کنید . باور کنید که شاید کسی که قرار است مشهور ترین وب سایت ها و اپلیکیشن های تولید شده با استفاده از PHP در سال 2020 را طراحی نماید شما باشید.

زبان PHP علاوه بر تولید اپلیکیشن کاربردهای دیگری نیز دارد، که از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاده نمود:

  • طراحی سایت های تجارت الکترونیکی
  • تولید GUI ها
  • نوشتن کد ابزارهای مدیریت پروژه
  • تولید اپلیکیشن های مناسب برای فیس بوک
  • پردازش تصاویر
  • طراحی اپلیکیشن های موبایل
  • طراحی سیستم های مدیریت محتوا مانند دروپال و ورد پرس
  • تولید وب سایت های دینامیک
  • تولید پلاگین ها یا افزونه های ورد پرس
  • طراحی و تولید PDF

ویژگی های کلیدی زبان برنامه نویسی PHP

  • کد باز بودن
  • عدم وابستگی به پلتفرم
  • یادگیری آسان
  • شیء گرایی
  • کاربری های و استفاده های فراوان
  • سازگاری با سرور
  • امکان ادغام پایگاه های داده

5) Swift :

می توان به جرات گفت که اگر یک زبان برنامه نویسی وجود داشته باشد که با استفاده از آن بتوان آینده برنامه نویسی را تغییر داد، آن زبان بدون شک Swift خواهد بود.
این زبان توسط Apple Inc در سال 2014 و در ماه ژانویه برای برنامه نویسی iOS (و سایر سیستم های مرتبط با آن) و همچنین لینوکس ایجاد شد. این زبان برنامه نویسی یک زبان اولیه برای توسعه اپلیکیشن های iOS و OS X می باشد.
زبان برنامه نویسی Swift از سرعت رشد و توسعه بالایی برخوردار می باشد و برنامه نویسان آشنا به زبان برنامه نویسی Swift در میان تمامی برنامه نویسان از فرصت های شغلی بهتری برخوردار می باشند. خوب است بدانید که توسعه دهندگان آشنا به زبان برنامه نویسی Swift بیشترین در آمد را در میان تمامی برنامه نویسان در سراسر دنیا دارند و همچنین که در آمریکا برنامه نویسیان Swift جزو مشاغلی هستند که بالاترین درآمد را در میان تمامی مشاغل به خود اختصاص می دهند.
اگر قصد یادگیری زبان برنامه نویسی Swift را دارید امروز بهترین زمان برای شما است که دست به کار شوید.
گوگل قصد دارد زبان برنامه نویسی Swift را به جای زبان جاوا به عنوان زبان برنامه نویسی سطح بالای خود اعلام نماید. اگر گوگل زبان سطح بالای خود را به سوییفت تغییر بدهد مطمئنا هیچ زبان برنامه نویسی دیگری در دنیا نخواهد تنوانست با آن به رقابت بپردازد و بدون شک سوییفت به بهترین زبان برنامه نویسی در دنیا مبدل خواهد شد.
واژه سوییفت به معنای تجارت می باشد و این نام به خوبی بیان گر ویژگی های خارق العاده این زبان در تجارت می باشد. انتخاب این نام برای زبان سوییفت بیان گر آن است که طراحان این زبان بدون شک مطمئن بوده اند که با طراحی این زبان تجارت های مرتبط با برنامه نویسی در دنیا به شدت متحول خواهند گردید. پس اگر به فکر آن هستید که در دنیای تجارت برای خود جایی پیدا کنید ، شما باید به سراغ زبان برنامه نویسی سوییفت بروید.
اگر بخواهید نمونه ای از کاربردهای زبان سوییفت در ساخت اپلیکیشن ها را بشناسید من به شما اپلیکیشن SlideShare که برای iOS نوشته شده است را معرفی می نمایم. این اپلیکیشن نمونه بارز یک کار خارق العاده با استفاده از برنامه نویسی سوییفت می باشد.
البته امروزه سوییفت تنها برای iOS است اما از آنجایی که سوییفت قابل استفاده بر روی لینوکس بوده و کد باز می باشد می توان نتیجه گرفت که این زبان برنامه نویسی قابل تطبیق با تمامی سیستم عامل ها خواهد بود. این زبان هنوز برای بسیاری از توسعه دهندگان زبان جدید و نا آشنایی محسوب می شود و از آن رو می توان گفت که با روی آوردن تعداد بسیاری از توسعه دهندگان به این زبان می توانیم شاهد پیشرفت این زبان باشیم.
ویژگی های کلیدی زبان برنامه نویسی سوییفت

  • یادگیری بسیار آسان بخصوص برای کسانی که با زبان برنامه نویسی C شیء گرا آشنایی کافی داشته باشند.
  • کد باز بودن
  • زبان برنامه نویسی سوییفت یک ورژن ساده سازی شده زبان C شی گرا می باشد.
  • کد نویسی با استفاده از این زبان بسیار ساده می باشد.
  • در دست داشتن آینده کد نویسی برای iOS
  • نیاز به کدهای کمتری برای ایجاد یک برنامه مشابه نوشته شده با استفاده از دیگر زبان ها خواهد داشت.

6) #C :

سی شارپ ! این زبان برنامه نویسی یک زبان چند الگویی می باشد که علاوه بر شی گرا بودن جز گرا نیز می باشد. این زبان برنامه نویسی که توسط ماکرو سافت ایجاد شده است دارای اهداف عمومی می باشد. منظور از اهداف عمومی داشتن این است که محدوده گسترده ای از برنامه های مختلف را می توان با استفاده از C# ایجاد نمود. با استفاده از سی شارپ می توان انواع مختلفی از برنامه ها از جمله اپلیکیشن های سرور، بازی هایی برای دسکتاپ و موبایل، سرویس های وب و … را ایجاد نمود. اگر شما می خواهید یک اپلیکیشن بازی تولید کنید ، بهترین انتخابی که شما می توانید داشته باشید سی شارپ است زیرا این زبان توسط Unity3D پشتیبانی می شود.
بیشتر افراد متخصص در زمینه سی شارپ معتقدند که انتظارات بیشتری می توان از زبان سی شارپ داشت اما مشکل آن است که تعداد مشاغل موجود برای توسعه دهندگان سی شارپ در بازار کار به اندازه کافی نیست.
Xamarin یک پلتفرم است که برخلاف تصورات توسعه دهندگان و متخصصان سی شارپ ویژگی های خارق العاده از خود نشان داده است . این پلتفرم یک ابزار تولید اپلیکیشن است که برای افرادی که در زمینه سی شارپ فعالیت می کنند ایجاد شده است، در این پلتفرم متخصصانی که به زبان سی شارپ آشنا هستند می توانند اپلیکیشن هایی برای اندروید و iOS تولید نمایند.
اما تنها کاربرد سی شارپ تولید اپلیکیشن های موبایل نمی باشد و سی شارپ طیف گسترده از دیگر خدمات را به توسعه دهندگان ارائه می دهد، سی شارپ به صورت گسترده در تجارت و تولید ابزارهای سودمند تجاری، بازی ها، نرم افزارهای بازرگانی و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد.
سی شارپ پتانسیل بالایی برای انجام امور و طراحی برنامه های مختلف دارد. اگر بدانید که ویژوال استدیو، اتوکد، آفیس 365، و همچنین Share Point تنها تعداد محدودی از نرم افزارهای تولید شده با استفاده از سی شارپ می باشند مطمئنا نظر شما نسبت به سی شارپ مثبت خواهد بود. سی شارپ به صورت معمول در تولید نرم افزارهای بزرگی که استفاده های بسیار گسترده دارند بکار گرفته می شود.

14 زبان برنامه نویسی برای طراحی اپلیکیشن های موبایل
برای آنکه متوجه شوید که تولید یک اپلیکیشن موبایل با استفاده از C# تا چه حد می تواند کار جالب و ساده ای باشد کافیست که به Xamarin سری بزنید و ببینید، برخی از برنامه نویسانی که از Xamarin استفاده کرده اند معتقدند اپلیکیشنی که تولید آن با استفاده از دیگر زبان های برنامه نویسی بیش از یک هفته زمان می برد را می توان در Xamarin در مدت یک روز ایجاد کرد.
پس اگر می خواهید که یک اپلیکیشن ایجاد کنید مطمئن باشید که شما می توانید در مدت کوتاهی اولین اپلیکیشن خود را با استفاده از C# تولید کنید.
ویژگی های کلیدی زبان برنامه نویسی C#

  • سادگی زبان و سهولت استفاده از آن
  • مناسب برای تولید ابزارهای بزرگ و پرکاربرد و اپلیکیشن های وب
  • قابل توسعه بودن
  • دسترسی به فریم ورک .NET

7) Objective-C :

زبان برنامه نویسی آبجکتیو-سی یک زبان برنامه نویسی شیء گرا است که تک منظوره نبوده و برای کاربرد های گسترده ای تولید شده است. این زبان از زبان برنامه نویسی سی و با اضافه کردن مفاهیم مربوط به ارسال پیام از اسمال تاک به زبان سی ایجاد شده است. آبجکتیو سی پیش از روی کار آمدن زبان برنامه نویسی سوییفت هسته اصلی تولید نرم افزارهای مناسب برای APPLE ، iOS و OS X بود و پس از آنکه سوییفت ابداع شد جای آن را در زمینه برنامه سازی برای APPLE و iOS گرفت، البته اگر نگاهی به وب سایت Stack Owerflow بیاندازید از کامنت ها متوجه خواهید شد که اغلب برنامه نویس ها هنوز هم ترجیح می دهند با آبجکتیو سی کار کنند و به سمت سوییفت نرفته اند. آمارها در Github نیز نشان می دهد که برنامه نویسان همچنان ترجیح می دهند پروژه های خود را در آبجکتیو سی ایجاد کنند.
این آمار نشان دهنده آن است که قرار نیست در چند سال آینده تغییرات سریعی رخ دهد و یا به عبارتی زبان آبجکتیو سی قرار نیست که در آینده نزدیک صحنه رقابت را ترک نمایند و هم چنان با قدرت در موضع خود باقی مانده است. این امر دو دلیل عمده دارد: اول آنکه سرمایه گذاری های بسیاری بر روی زبان آبجکتیو سی در زمینه تولید اپلیکیشن ها شده است و دوم آنکه فریم ورک اپلیکیشن ها حتی بعد از آنکه سوییفت بتواند جای خود را در این عرصه باز کند همچنان به آبجکتیو سی وابسته خواهد بود.
بنابراین یادگیری زبان آبجکتیو سی و ایجاد یک اپلیکیشن موبایل در آن می تواند همچنان ارزش وقت گذاشتن داشته باشد. دقت داشته باشید که این زبان بسیار قدرتمند است و شما می توانید به سادگی هر نوع اپلیکیشنی را در آن ایجاد نمایید و این کار برای کسانی که با این زبان آشنایی متوسطی داشته باشند کار چندان مشکلی نخواهد بود و می توان گفت که به مراتب بسیار ساده تر از ایجاد اپلیکیشن در بسیاری زبان های دیگر می باشد.
ویژگی های کلیدی زبان برنامه نویسی آبجکتیو سی

  • ساده بودن استفاده از آن
  • امکان استفاده از C++ و در حین استفاده از آبجکتیو سی
  • استفاده از زمان اجرای دینامیک یا Dynamic Run Time
  • پشتیبانی از تایپینگ دینامیک Dynamic Typing

8) ++C :

سی پلاس پلاس یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که تک بعدی نبوده و برای کاربرد های متنوعی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس سینتکس های خود را از زبان سی به ارث برده است و می توان گفت که این زبان از زبان سی منشا گرفته است. این بدان معنی است که اگر شما زبان سی را آموخته باشید یادگیری سی پلاس پلاس برای شما کار مشکلی نخواهد بود. این دو زبان تا حدود بسیار زیادی مشابه یکدیگر هستند ولی می توان گفت که زبان سی پلاس پلاس اندکی پیچیده تر و همچنین جامع تر از زبان سی می باشد.
همواره تقاضای بسیاری در بازار کار برای توسعه دهندگان زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس بوده است و این نشان دهنده آن است که زبان سی پلاس پلاس تنها برای ایجاد اپلیکیشن های اندروید به کار گرفته نمی شود بلکه کاربردهای بسیاری دارد و موارد بسیاری وجود دارد که این زبان می تواند برای انجام آنها مورد استفاده قرار گیرد. می توان به جرات گفت زبان سی پلاس پلاس از جمله زبان هایی است که تمام طیف گسترده کارهایی که با استفاده از برنامه نویسی انجام می شوند را شامل می شود. یعنی تقریبا در هر کجایی که از هر زبان برنامه نویسی استفاده می شود، زبان سی پلاس پلاس می تواند جایگزین آن گردد. البته نباید فراموش شود که برخی از این کاربرد ها جزو کاربری های اصلی این زبان هستند و برخی دیگر جزو کاربری هایی محسوب می شوند که علی رقم آنکه سی پلاس پلاس می تواند آن را انجام دهد اما شاید گزینه های بهتری نیز برای انجام آن کار ها وجود داشته باشد.
اگر بخواهیم از دید طراحی اپلیکیشن های موبایل به سی پلاس پلاس نگاه کنیم باید بگویم که این زبان برنامه نویسی عملکرد فوق العاده ای در طراحی اپلیکیشن ها دارد زیرا زبان سی پلاس پلاس به دلیل داشتن محیط بسیار قدرتمند و امکان دیباگینگ یکپارچه قادر به ایجاد اپلیکیشن های موبایل کراس پلتفرم می باشد. از سی پلاس پلاس می توان برای ایجاد اپلیکیشن های اندروید، ویندوز و iOS استفاده نمود.
یادگیری زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس به شما این امکان را می دهد که بتوانید علاوه بر اپلیکیشن های موبایل، بازی های مختلف رایانه ای و ابزارهای تجاری و نرم افزارهای بازرگانی ایجاد نمایید.
برخی کاربردهای زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس عبارتند از:

  • طراحی سیستم عامل ها
  • طراحی زبان های برنامه نویسی جدید
  • تولید نرم افزارهای مناسب برای طراحی و کارهای گرافیکی
  • تولید بازی های رایانه ای
  • طراحی انواع مختلف اپلیکیشن ها
  • طراحی مرورگرهای وب
  • طراحی کامپایلر های مناسب برای انواع زبان های برنامه نویسی
  • طراحی اپلیکیشن های پزشکی، محاسباتی و مهندسی
  • طراحی ابزارهای تجاری و بازرگانی
  • طراحی پلتفرم های محاسباتی

ویژگی های کلیدی زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

  • ساده و موثر بودن
  • شیء گرا بودن
  • دارا بودن کتابخانه وسیع
  • قابل حمل بودن یا پرتابل بودن
  • دارا بودن سرعت باور نکردنی

9) JavaScript :

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا می باشد که دارای قابلیت چندالگویی بودن است. این زبان هم شیء گرا بوده و هم امکان برنامه نویسی فانکشنال را برای کاربران فراهم می نماید. اگر بخواهیم زبان های برنامه نویسی موجود در دنیا را از لحاظ میزان فرصت های شغلی موجود برای آنها مقایسه نماییم، در این مقایسه جاوا اسکریپت پس از SQL و جاوا در رتبه سوم قرار می گیرد.
جاوا اسکریپت به صورت عمومی برای طراحی اپلیکیشن ها ایجاد نشده است و معمولا بر روی مرورگر های وب اجرا می گردد وکار آن طراحی و کنترل صفحات وب می باشد. طراحی اپلیکیشن های موبایل نیز با استفاده از جاوا اسکریپت امکان پذیر است اما باید برای ایجاد اپلیکیشن های موبایل با استفاده از جاوا اسکریپت از CSS، HTML و AJAX نیز استفاده نمود.
پلتفرم های مختلفی وجود دارد که در آنها می توان با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت یک اپلیکیشن موبایل ایجاد نمود که از جمله آنها می توان PhoneGap، jQuery Mobile و Lonic را نام برد.
طراحی اپلیکیشن به زبان جاوا اسکریپت یک مزیت عمده دارد و آن هم این است که زمانی که شما یک اپلیکیشن را با استفاده از جاوا اسکریپت تولید می نمایید نیاز به کد نویسی مجزا برای تولید آن اپلیکیشن برای اندروید، ویندوز و iOS نمی باشد و تنها کافیست یک بار کد آن را بنویسید تا بتوانید ان را در تمامی پلتفرم ها اجرا نمایید.
ویژگی های کلیدی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت:

  • این زبان یکی از ساده ترین زبان های برنامه نویسی می باشد که شما می توانید آن را در چند روز به سادگی بیاموزید.
  • سریع و موثر بودن.
  • این زبان در سمت سرویس گیرنده اجرا می شود و این بدان معنی است که به دلیل استفاده نکردن از سرور پهنای باند بهینه تر استفاده می کند یا به عبارتی پهنای باند را ذخیره می کند.
  • برای طراحی سایت های دینامیک مورد استفاده قرار می گیرد.

10) HTML5 :

همان طور که از نام زبان برنامه نویسی HTML5 مشخص است این زبان پنجمین نسخه از زبان برنامه نویسی HTML می باشد. HTML مخفف عبارت HyperText Markup Language می باشد، زبان HTML برای ارائه مطالب در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد.
HTML5 ضرورتا یک زبان برنامه نویسی برای طراحی اپلیکیشن های موبایل نمی باشد و اگر شما بخواهید با استفاده از HTML5 یک اپلیکیشن ایجاد کنید باید در کنار آن از زبان های برنامه نویسی دیگری همچون جاوا اسکریپت نیز استفاده نمایید.
شما می توانید با استفاده از HTML5 اپلیکیشن هایی برای اندروید، ویندوز و iOS ایجاد کنید، تنها چیزی که برای انجام این کار به آن نیاز خواهید داشت استفاده از یک فریم ورک قدرتمند مانند PhoneGap می باشد.
شما می توانید یک اپلیکیشن موبایل را در HTML5 با کمک جاوا اسکریپت و CSS ایجاد کنید. همچنین این زبان را به صورت ترکیبی با API ها می توان استفاده کرد. در هر صورت اپلیکیشن های تولید شده با استفاده از HTML5 ریسپانسیو می باشند و بر روی تمامی دستگاه ها قابل اجرا هستند.
این بدان معنی است که شما فقط یک بار کد می نویسید و سپس می توانید کد نوشته شده را بر روی تمامی دستگاه ها اجرا نمایید.
شاید بتوان گفت صدها اپلیکیشن وب وجود دارند که شما روزانه از آنها استفاده می نمایید و آنها با استفاده از HTML5 ایجاد شده اند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید Google Docs و Google Drive با استفاده از HTML5 طراحی شده اند.
خب شاید بپرسید وقتی که زبان های برنامه نویسی غنی بسیار زیادی وجود دارد که می توان برای طراحی یک اپلیکیشن موبایل از آنها استفاده نمود چرا باید از HTML5 برای طراحی اپلیکیشن ها استفاده نمود؟

در زیر دلایل این مساله ذکر شده اند :

  • HTML5 از جانب مرورگر های موبایل و مرورگر های دسکتاپ به صورت کامل پذیرفته شده می باشد.
  • این زبان دارای امکان پشتیبانی متقابل مرورگرها می باشد.
  • امکان کدنویسی ساده و تمیز در آن.
  • دارای امکان پشتیبانی کامل از ویدیوها و فایل های صوتی
  • به دلیل داشتن امکان پشتیبانی متقابل مرورگرها و ریسپانسیو بودن آن، کدهای نوشته شده در آن بر روی تمامی دستگاه ها قابل اجرا می باشد.

خب پس با دیدن این قابلیت های زبان برنامه نویسی HTML5 شاید زمان آن رسیده باشد که به صورت جدی تر به یادگیری HTML5 فکر کنید.
ویژگی های کلیدی زبان برنامه نویسی HTML5 :

  • امکان یادگیری آسان
  • امکان پشتبانی از موبایل
  • دارای امکان طراحی ریسپانسیو و پشتیبانی از تمامی دستگاه ها
  • دارای ویژگی درگ اند دراپ

11) Ruby :

روبی یک زبان برنامه نویسی شیء گرا است که تک بعدی نبوده و دارای کاربری های عمومی می باشد. این زبان در سال 1990 توسط Yukihiro Matz Matsumoto ابداع شد و از الگوهای چندگانه پشتیبانی می نماید.
فرصت های شغلی موجود برای توسعه دهندگان زبان روبی 5 برابر بیشتر از توسعه دهندگان پایتون می باشد و میانگین حقوق دریافتی توسعه دهندگان روبی برای هر پروژه 77 هزار دلار می باشد. البته برخی از آنها برای هر پروژه چیزی در حدود دو برابر مبلغ ذکر شده نیز دریافت می نمایند.
آنالیز آمارهای مراکز آمار معتبر در آمریکا نشان داده است روبی از لحاظ تعداد پروژه های انجام شده در رتبه دوم در میان زبان های برنامه نویسی قرار دارد و جاوا رتبه اول را به خود اختصاص می دهد.
شما بدون استفاده از فریم ورک هایی مثل RubyMotion و Rhodes قادر به تولید هیچ اپلیکیشنی با استفاده از روبی نخواهید بود. با استفاده از هر یک از فریم ورک های نام برده شما قادر خواهید بود اپلیکیشن هایی را برای اندروید، iOS، ویندوز و XO S ایجاد نمایید.
اگر تنها یک زبان وجود داشته باشد که بتوان گفت آسان ترین زبان برنامه نویسی موجود در دنیا است ، آن زبان بدون شک روبی خواهد بود. شما می توانید با استفاده از روبی در 10 دقیقه یک اپلیکیشن ایجاد نمایید. این زبان هم در یادگیری و هم در استفاده زبانی بسیار ساده می باشد.
برخی از وب سایت های بسیار بزرگ و بسیار مشهور دنیا با استفاده از روبی کد نویسی شده اند که از جمله این وب سایت ها می توان به Fiverr، Airbnb،Pixlr، Groupon، Basecamp، Scribd، Bloombergو ThemeForest اشاره نمود.
این زبان علی رقم ساده بودن بسیار قدرتمند است و اگر شما تا کنون درباره آن هیچ اطلاعاتی کسب نکرده اید خوب است راجع به آن مطالعه کنید شاید نظر شما درباره انتخاب زبان برنامه نویسی مورد نظر شما برای شروع اپلیکیشن نویسی تغییر نماید.
ویژگی های کلیدی زبان برنامه نویسی روبی:

  • پشتیبانی از داینامیک تایپینگ
  • شیء گرا بودن
  • ساده بودن استفاده از آن و کدنویسی با آن
  • مناسب برای مبتدیان
  • امکان استفاده از کدهای آماده
  • دارای جوامع تبادل اطلاعات بسیار سودمند.

12) Perl :

پرل ترکیبی از دو زبان برنامه نویسی می باشد، زبان های پرل5 و پرل 6! این زبان از خانواده زبان های سطح بالا و دینامیک می باشد. زبان پرل از ویژگی های دیگر زبان های برنامه مانند زبان برنامه نویسی سی و زبان برنامه نویسی AWK استفاده می نماید. خوب است بدانید که دو زبان پرل 5 و پرل 6 به صورت کاملا مجزا و مستقل از همدیگر می باشند.
پرل در کاربری های بسیاری به کار گرفته می شود که از جمله آنها می توان به اتوماسیون، بیوانفورماتیک، طراحی سایت ، طراحی اپلیکیشن، طراحی بازی ها و بسیاری موارد دیگر نام برد.
چند نمونه از وب سایت های بسیار مشهور طراحی شده با استفاده از زبان پرل عبارتند از LiveJurnal، IMDB و Booking.
امروزه توسعه اپلیکیشن های اندروید با استفاده از پرل از قدیم ساده تر شده است زیرا گوگل APK مناسب برای پرل را برای توسعه دهندگان ایجاد نموده است. اما برای توسعه دهندگان اپلیکیشن های iOS همچنان توسعه اپلیکیشن با استفاده از پرل نیاز به استفاده از فریم ورک های بخصوص دارد. برخی فریم ورک های بسیار مشهور برای توسعه اپلیکیشن های iOS با استفاده از زبان پرل عبارتند از Mojo، Dancer و Catalyst .
ویژگی های کلیدی زبان برنامه نویسی پرل:

  • یکی از ویژگی های بسیار مهم پرل دارا بودن CPAN (Componencive Perl Archive Network) می باشد.
  • سریع بودن و قابل اعتماد بودن.
  • سرگرم کننده و مهیج بودن، توسعه دهندگان پرل معتقدند که استفاده از پرل بسیار مهیج و سرگرم کننده است.

13) Rust :

زبان برنامه نویسی راست زبانی است که توسط موزیلا کامپایل شده است. این زبان یک زبان چند منظوره می باشد و برای اهداف گوناگونی طراحی شده است. در سال 2016 زبان راست موفق به کسب عنوان Most Loved Programing Language یا زبان برنامه نویسی که افراد آن را بیشتر از سایر زبان ها دوست دارند، از جانب Stack Overflow گردید. زبان برنامه نویسی راست به زبان های سی و سی پلاس پلاس شباهت های زیادی دارد اما این زبان از دو زبان نام برده از امنیت بالاتری برخوردار است و می توان گفت که به مراتب از زبان های نام برده بهتر است. راست دارای یک ابزار مدیریت بسیار قدرتمند می باشد که موجب می شود این زبان نسبت به دیگر زبان های برنامه نویسی مانند رابی و پایتون دارای برتری هایی باشد.
درصد بسیار بالایی از توسعه دهندگان از زبان برنامه نویسی راست استفاده می کنند که این مساله موجب می شود که راست به یک زبان برنامه نویسی بسیار مشهور و محبوب در میان توسعه دهندگان مبدل شود.
البته باید در نظر داشت که راست همچنان یک زبان برنامه نویسی جدید محسوب می شود و به بلوغ کامل نرسیده است اما ویژگی های بسیار متمایزی نسبت به دیگر زبان های برنامه نویسی دارد که موجب می شود بسیاری از توسعه دهندگان به این زبان برنامه نویسی روی بیاورند. می توان از زبان برنامه نویسی راست برای تولید اپلیکیشن های موبایل برای اندروید و همچنین iOS استفاده نمود. یکی از مشهور ترین افرادی که از زبان راست برای طراحی اپلیکیشن های موبایل استفاده نموده است آقای John Gallagher می باشد.
موتور مرورگر موزیلا که همه آن را به نام Servo می شناسند با استفاده از زبان برنامه نویسی راست ایجاد شده است. برخی دیگر از پروژه های بزرگی که با استفاده از زبان برنامه نویسی راست به انجام رسیده اند عبارتند از Maidsafe، Zinc و Piston .
زبان برنامه نویسی راست پتانسیل آن را دارد که در آینده نزدیک جای زبان های سی و سی پلاس پلاس را در میان توسعه دهندگان بگیرد. پس اگر شما امروز قصد کنید که با استفاده از راست یک اپلیکیشن تولید نمایید و شروع به یادگیری راست نمایید من به شما قول می دهم که این مساله آینده کاری شما را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.
ویژگی های کلیدی زبان برنامه نویسی راست:

  • مشکل بودن پروسه یادگیری
  • دارای امنیت بالاتر نسبت به تمامی زبان های برنامه نویسی دیگر
  • سریع بودن
  • امکان استفاده از آن برای تولید اپلیکیشن های بسیار متنوع برای شاخه های کاری متفاوت با کاربری های گوناگون
  • علاقه شدید توسعه دهندگان راست به این زبان برنامه نویسی

14) SQL :

14 زبان برنامه نویسی برای طراحی اپلیکیشن های موبایل

 

اس کیو ال یا SQL مخفف عبارت Structured Query Language می باشد. این زبان در مدیریت سیستم پایگاه داده رابطه ای، پردازش داده و آنالیز پایگاه های داده کاربرد دارد.

از SQL برای توسعه اپلیکیشن های موبایل استفاده نمی شود بلکه این زبان برای پشتیبانی اپلیکیشن ها کاربرد دارد.
زمانی که در طراحی و اجرای یک اپلیکیشن موبایل نیاز به دسترسی به داده های موجود در سرور داشته باشید ، SQL به کمک شما خواهد آمد. ضرورتا SQL تنها زبانی است که با طراحی تمامی اپلیکیشن های موبایل آمیخته شده است. یعنی شما برای طراحی اکثر اپلیکیشن ها نیاز به SQL خواهید داشت و لذا می توان گفت که یادگیری SQL یک آپشن نیست بلکه یک ضرورت است.
ویژگی های کلیدی زبان SQL :

  • بهترین ویژگی SQL آن است که استفاده از آن نیاز به هیچ گونه کد نویسی ندارد.
  • این زبان پرتابل است و بر روی هر وسیله ای قابل اجرا می باشد.
  • یکی از ساده ترین زبان ها است که هر کسی می تواند آن را در زمان کوتاهی بیاموزد.
  • یادگیری SQL به شما کمک می کند که درک بهتری از پایگاه های داده و مدیریت آنها داشته باشید.
  • زبان SQL هم به عنوان یک زبان برنامه نویسی و هم به عنوان یک زبان اینترکتیو عمل می کند.
  • این زبان با زبان جاوا دارای اتحاد و یکپارچگی می باشد.
نتیجه گیری

هنوز نظری ندارید و نتوانسته اید انتخاب کنید؟!
اجازه دهید من انتخاب را کمی برای شما آسان تر نمایم…
من به شما پیشنهاد می کنم که از میان زبان های سوییفت و BuildFire.js یکی را انتخاب نمایید. می پرسید دلیل این پیشنهاد چیست؟!
من یک دلیل بسیار قطعی برای این پیشنهاد دارم، دلیل قطعی من آن است که این دو زبان آینده برنامه نویسی را تحت تاثیر قرار خواهند داد و اگر شما اقدام به یادگیری آنها نمایید این زبان ها آینده کاری شما را نیز به شدت تحت تاثیر قرار خواهند داد.

منبع: سایت سازان





:: برچسب‌ها: زبان برنامه نویسی طراحی اپلیکیشن موبایل,زبان برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: